Однією з найголовніших складових студентського життя є навчання, яке закладає фундамент для майбутньої успішної кар’єри та розуміння свого місця в безмежному світі можливостей, які розкриваються як під час університетського життя, так і після нього.
Освітня діяльність в КПІ ім. Ігоря Сікорського базується на засадах:
- автономії Університету в прийнятті самостійних рішень щодо організації освітнього процесу, визначенні форм освітнього процесу й форм і методів навчання;
- студентоцентрованого навчання;
- академічної свободи;
- академічної доброчесності;
- науковості та інновативності;
- демократичності, партнерства й соціальної відповідальності учасників освітнього процесу;
- доступності вищої освіти й рівності можливостей для всіх;
- сприяння навчанню впродовж життя;
- забезпечення якості вищої освіти і якості освітньої діяльності.
Положення про організацію освітнього процесу в КПІ ім. Ігоря Сікорського та Положення про дистанційне навчання в КПІ ім. Ігоря Сікорського є основними нормативними документами, що регламентують організацію й здійснення освітньої діяльності в Національному технічному університеті України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського».
Відповідно до Наказу №НОД/540/24 від 19.07.2024, рішень Вченої ради університету від 24 червня 2024 року (протокол №6) та Адміністративної ради університету від 30 травня 2024 року, з метою забезпечення якісної фахової практичної підготовки здобувачів вищої освіти: з 01 вересня 2024 року освітній процес розпочнеться у змішаному режимі зі здійсненням в очному режимі практичної підготовки (окремих видів занять, а також практик) у відповідності до наявної кількості місць в укриттях.
Посилання на перелік офіційних ресурсів підрозділів, для яких передбачено проведення окремих видів занять:
• в змішаному форматі: НН ВПІ, НН ІАТЕ, НН ІЕЕ, НН ІМЗ ім. Є.О.Патона, НН ІПСА, НН ІТС, НН ММІ, ІХФ, ПБФ, РТФ, ФБМІ, ФБТ, ФЕА, ФЕЛ, ФЛ, ФММ, ФМФ, ФПМ, ФСП, ХТФ
• в дистанційному форматі: ФІОТ.
На кафедрі інженерії програмного забезпечення в енергетиці навчання розпочалося 2-го вересня дистанційно.
ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ
Організація навчання в Університеті здійснюється відповідно до Графіку навчального процесу на 2024-2025 н.р., який визначає: календарні терміни семестрів, навчальних занять, екзаменаційних сесій, практик, атестацій і канікул на кожний рік підготовки за певною спеціальністю та РВО. Графік навчального процесу в Університеті за різними формами навчання щорічно розробляється навчальним відділом і затверджується першим проректором з навчальної роботи.
Навчальний процес за очною формою навчання організовується за семестровою системою. Екзаменаційні сесії плануються по дві в навчальному році. Канікули загальною тривалістю 8-12 тижнів встановлюються здебільшого двічі на рік.
Графік навчального процесу за заочною формою навчання передбачає сесійний період (установча сесія та/або екзаменаційна сесія) і міжсесійний період. Під час установчої сесії здійснюється ознайомлення здобувачів із графіком вивчення навчальних дисциплін (освітніх компонентів), системою оцінювання результатів навчання, проводяться передбачені навчальним планом заняття й видаються індивідуальні завдання, передбачені навчальним планом. У міжсесійний період здобувачі самостійно опановують навчальний матеріал і виконують отримані індивідуальні завдання. Під час екзаменаційної сесії здобувачі отримують допуск до заходів семестрового контролю та проходять ці заходи.
Онлайн заняття проводяться з використанням:
- сервісів Zoom, Google Meet, BigBlueButton;
- Платформи дистанційного навчання Сікорський (Sikorsky Distance Learning Platform), яка базується на спеціалізованому веб-середовищі Moodle, G Suite for Education та на інших програмних продуктах, призначених для реалізації дистанційного навчання.
Студенти кафедри у процесі дистанційного навчання можуть користуватися такими електронними ресурсами університету:
- my.kpi.ua (організація навчального процесу, практики та стажування);
- Електронним кампусом КПІ ім. Ігоря Сікорського (навчальні матеріали, спілкування із викладачами тощо);
- Електронними ресурсами наукової бібліотеки ім. Г. Денисенка КПІ ім. Ігоря Сікорського, у т.ч. доступом до міжнародних науковометричних баз даних;
- ELAKPI – електронний архів наукових та освітніх матеріалів КПІ ім. Ігоря Сікорського;
- Платформа дистанційного навчання «Сікорський»;
- Матеріалами на сайті кафедри.
Відповідно до Положення про організацію освітнього процесу, Положення про дистанційне навчання в КПІ ім. Ігоря Сікорського, Положення про систему оцінювання результатів навчання, Положення про поточний, календарний та семестровий контроль результатів навчання, Положення про комплексний моніторинг якості підготовки фахівців в КПІ ім. Ігоря Сікорського, Положення про екзаменаційну комісію та атестацію здобувачів вищої освіти в КПІ ім. Ігоря Сікорського для перевірки досягнення програмних результатів навчання здобувачів застосовуються такі види контрольних заходів:
- вхідний контроль;
- поточний контроль;
- календарний контроль;
- ректорський контроль;
- підсумковий контроль.
Здійснення оцінювання здобувачів відбувається відповідно до рейтингової системи оцінювання, яка є невід’ємною частиною кожного силабусу, які викладачі перед початком нового навчального року розміщують в Електронному Кампусі, на сайті кафедри та в розроблених курсах на Платформі дистанційного навчання «Сікорський». Результати поточного, календарного та підсумкового контролів здобувачі можуть переглянути у відповідних розділах в Електронному кампусі.
Вхідний контроль
Проводиться на початку навчання з нової навчальної дисципліни з метою визначення готовності здобувачів до її засвоєння. За результатами вхідного контролю розробляються заходи з надання індивідуальної допомоги здобувачам, корегування навчального процесу. Контроль проводиться на 1 курсі в осінньому семестрі в електронному вигляді у формі тестування в інформаційній системі MOODLE. Підготовку, організацію та проведення вхідного контроль якості залишкових знань студентів забезпечує Навчально-науковий центр інноваційного моніторингу якості освіти КПІ ім. Ігоря Сікорського».
Поточний контроль
Проводиться впродовж семестру з метою забезпечення зворотного зв’язку між науково-педагогічними працівниками і здобувачами у процесі навчання та для перевірки рівня теоретичної та практичної підготовки здобувачів на кожному етапі вивчення навчальної дисципліни. Результати поточного контролю регулярно заносяться викладачем у модуль «Поточний контроль» Електронного кампусу та використовуються як викладачем – для коригування методів і засобів навчання, так і здобувачем – для планування самостійної роботи. Форми проведення поточного контролю визначаються силабусом навчальної дисципліни.
Календарний контроль
Проводиться з метою моніторингу виконання здобувачами всіх рівнів індивідуальних навчальних планів згідно з графіком навчального процесу з кожної дисципліни двічі на семестр і реалізується шляхом визначення рівня відповідності поточних досягнень здобувача згідно РСО. Контроль проводиться з кожної навчальної дисципліни, як правило, на 7-8 та 14-15 тижнях кожного семестру навчання здобувачів, і реалізується шляхом визначення рівня відповідності поточних досягнень (рейтингу) здобувача встановленим і визначеним в РСО критеріям. Умовою отримання позитивної оцінки з календарного контролю з навчальної дисципліни є значення поточного рейтингу здобувача не менше, ніж 50 % від максимально можливого на час проведення такого контролю. Результати календарного контролю заносяться екзаменатором у модуль «Календарний контроль» Електронного кампусу. Незадовільний результат двох календарних контролів з освітнього компонента не може бути підставою для недопущення здобувача до семестрового контролю з цього освітнього компонента, якщо здобувач до початку семестрового контролю виконав усі умови допуску, які передбачені РСО.
Ректорський контроль
Проводиться з метою системного вивчення природи освітнього процесу на факультетах / в інститутах і вироблення на цій основі науково-методичних рекомендацій щодо формування комплексу дій із керування якістю освітнього процесу. Ректорський контроль на 2-4 курсах проводиться за окремо затвердженим графіком протягом навчального року в електронному вигляді у формі тестування в інформаційній системі MOODLE. До графіка контролю включаються фундаментальні дисципліни, іноземна мова, фахові дисципліни, що формують компетентності стандарту по спеціальності, та фахові дисципліни, що формують компетентності освітньої програми, вивчення яких було завершено не пізніше, ніж у попередньому семестрі. Підготовку, організацію та проведення КМ якості залишкових знань студентів забезпечує Навчально-науковий центр інноваційного моніторингу якості освіти КПІ ім. Ігоря Сікорського». За результатами ректорського контролю якості залишкових знань студентів розробляються заходи з надання індивідуальної допомоги здобувачам вищої освіти, корегування навчального процесу тощо.
Семестровий контроль
Проводиться для встановлення рівня досягнення здобувачем програмних результатів навчання з освітнього компонента, які вони отримали протягом семестру. Форма проведення семестрового контролю, перелік тем та питань, які виносяться на семестровий контроль, критерії оцінювання – визначаються силабусом дисципліни. Даний контроль відповідно до навчального плану проводиться у вигляді заліку, або екзамену, або захисту курсової роботи, або захисту звіту з практики, а атестація – у формі захисту бакалаврської роботи в терміни, встановлені графіком навчального процесу. Проведення атестації здобувачів здійснюється відповідно до Положення про екзаменаційну комісію та атестацію здобувачів вищої освіти в КПІ ім. Ігоря Сікорського.
Здобувач, у якого за результатами семестрового контролю виникла академічна заборгованість, має право її ліквідувати відповідно до Положення про поточний, календарний та семестровий контроль результатів навчання та Положення про екзаменаційну комісію та атестацію здобувачів вищої освіти в КПІ ім. Ігоря Сікорського. Ліквідація здобувачами академічної заборгованості здійснюється по завершенню семестрового контролю в терміни, що встановлюються окремими розпорядженнями по Університету та/або по факультету, навчально-науковому інституту. Допускається повторне проходження заходів семестрового контролю з метою підвищення не більш як трьох позитивних оцінок за весь період навчання за певним рівнем ВО відповідно до Положення про поточний, календарний та семестровий контроль результатів навчання та Положення про надання додаткових освітніх послуг здобувачам вищої освіти.
Академічна доброчесність
Політика академічної доброчесності є складовою Системи якості освіти в університеті. На сторінці сайту університету «Академічна доброчесність» містяться всі нормативно-правові та регламентуючі документи та корисні ресурси з розвитку культури академічної доброчесності та запобігання плагіату в КПІ ім. Ігоря Сікорського. Регламентуючі документи КПІ ім. Ігоря Сікорського, які містять політику, стандарти та процедури дотримання академічної доброчесності:
- Кодекс честі;
- Положення про організацію освітнього процесу;
- Положення про систему запобігання академічному плагіату;
- Положення про Комісію з питань етики та академічної чесності;
- Порядок встановлення фактів порушення академічної доброчесності в КПІ ім. Ігоря Сікорського.
Куратори груп та викладачі кафедри популяризують академічну доброчесність серед здобувачів шляхом роз’яснення вимог Положення про систему запобігання академічному плагіату в КПІ ім. Ігоря Сікорського, Кодексу честі. Для студентів у бібліотеці проводиться круглий стіл «Академічна доброчесність: досвід, практики, виклики, поступ», відкриті діалоги про академічну доброчесність. На кафедрі викладається вибіркова дисципліна «Основи академічної доброчесності». Теми дипломних робіт обговорюються та затверджуються на засіданнях кафедри з метою запобігання дублювання та відповідності їх ОП.
Інші положення
- Положення про відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів вищої освіти в КПІ ім. Ігоря Сікорського;
- Положення про вирішення конфліктних ситуацій в КПІ ім. Ігоря Сікорського;
- Положення про апеляції в КПІ ім. Ігоря Сікорського;
- Положення про визнання в КПІ ім. Ігоря Сікорського результатів навчання, набутих у неформальній/інформальній освіті;
- Положення про організацію інклюзивного навчання в КПІ ім. Ігоря Сікорського;
- Положення про індивідуальний навчальний план здобувача вищої освіти в КПІ ім. Ігоря Сікорського;
- Положення про реалізацію права на вільний вибір навчальних дисциплін здобувачами вищої освіти КПІ ім. Ігоря Сікорського;
- Політика використання штучного інтелекту для академічної діяльності в КПІ ім. Ігоря Сікорського.
На сайті https://osvita.kpi.ua/ в розділі Документи з освітнього процесу можна більш детально познайомитися з різноманітними документами, пов’язані з освітнім процесом: Заяви, Матеріали, Накази, Положення, Порядки, Рекомендації, Форми.